Blog 2 Financiering, kavelpaspoort, vlekkenplan & planning

 

De enige officiële ontbindende voorwaarde was nog de financiën… Dus erg blij zijn we, nu we onze eerste hypotheek volledig rond hebben gekregen; redelijk gemakkelijk is het gewoon goed gekomen. Natuurlijk is dit ook te danken aan de fantastische hulp van onze financiële adviseur, die wel dezelfde achternaam draagt als Jorrit maar zover bekend geen familie is. We kunnen de diensten absoluut aanraden, alles werd nauwkeurig voorbereid en vervolgens correct afgehandeld. En ja, het betreft een eerste hypotheek, een tweede hypotheek moet ook nog volgen; we hebben nu enkel het gras gekocht…. We laten maar even in het midden hoeveel je voor grassprieten betaald tegenwoordig per maand; of we houden het bij de positieve zienswijze… een onbetaalbare droom is toch gewoon betaalbaar geworden!

 

Ook moesten we nog de zaken regelen met verkoper. Het kadaster dient namelijk nog exact de omvang van onze groene grassprieten op te meten. Bij gebrek aan tijd bij deze dienst is dit opgelost door tijdelijk houten klosjes in de grond te steken; ongeveer 4,5 - 5 meter uit het koeienpad. En er diende nog een afstandsverklaring getekend te worden ten aanzien de huidige erfdienstbaarheden. Gelukkig is iedereen welwillend, en 2 weken voor tijd was alles rond. Dus niets staat alles in de weg dat er op 31 augustus om 14.15 uur wordt getekend; waarvan akte ‘de notaris’.

 

Met dit avontuur hebben we onszelf ondertussen ook een nieuw vocabulaire aangemeten.  De huidige dagelijkste termen zijn o.a.: Kavelpaspoort; Vlekkenplan; Ruimtelijkplannen.nl. Vroeger zouden we deze woorden tijdens het spelen van galgje of Scrabble natrekken op internet, want je twijfelt toch even of dit echt een bestaand woord is. Op dit moment is het al onze dagelijkse taal geworden. Maar een kavelpaspoort hebben we niet, daarvoor dienen we zelf (samen met de architect en alle andere beroepsprofessionals natuurlijk) de welstandsnota en het bestemmingsplan uit te pluizen. Beide documenten zijn omvangrijk en goed voor nog meer galgje-termen. Gelukkig is een vlekkenplan wel snel gemaakt. We hebben namelijk een mooi beeld in ons hoofd hoe straks de invulling van onze kavel gaat zijn…  

 

Nu dan maar naar de realisatie van deze invulling, dan kom je namelijk bij de planning. Deze is gemaakt in opdracht van de gemeente om goedkeuring te krijgen voor onze tijdelijke woonunit. Daar werd onze planning als omvangrijk genoemd. Zelfs te omvangrijk voor de printer. Fijn zo’n stempel. Daarna kregen we het predicaat dat ZIJ het idee hadden dat WIJ wisten waarmee we bezig zijn. Nog een fijnere stempel. Maar goed… wie denkt dat dit avontuur op korte termijn al voorbij zou, heeft het mis. Onze planning loopt op dit moment tot kwartaal 1 van 2020. En dan is er geen tegenwerking van de buren, geen moeilijk-doenerij bij verkrijgen van vergunning, geen failliete aannemer, geen tekorten in bouwmaterialen, geen tekort aan samenwerking tussen alle bouwprofessionals, geen financiële problemen, geen noemenswaardige gezondheidsproblemen bij onszelf… Dus een kleine uitloop moeten we maar incalculeren op voorhand met dusdanig veel variabelen…

 

Maar tot nu toe boeken we goede voortgang in onze ‘omvangrijke’ planning. We hebben vervoer voor de tijdelijke woonunit geregeld, we hebben veel contacten over de elektriciteits- en wateraansluitingen welke hopelijk ook in september ons gaan aan sluiten. En ook over de afvoer; de gemeente zal ook ons voorzien van een riolering, of zullen we toch een natuurlijke afvoer kiezen. En we hebben een oplossing voor het gas; gewoon een gastank op eigen erf. Hoort toch ook wel erbij als je ‘achteraf’ woont, vind je niet? Veel diverse bedrijven die hopelijk allemaal tegen betaling in september ons gaan helpen om de droom te verwezenlijken. Voor de nieuwsgierige mensen: de gezamenlijk kosten, om dus gewoon te kunnen functioneren als huis, bedragen om en de nabij 20.000 euro. Met name de riolering drijft deze kosten op omdat er vele meters getrokken moeten worden aangezien er te weinig verval is om aangesloten te worden op bestaande buizen van de buren. Kleine tegenvaller dus….

 

Gelukkig hebben we ondertussen een goede aanhanger op de kop getikt; deze zal ook ingezet worden door de verhuizers, waardoor dat direct de helft op de offerte scheelde. En is het überhaupt fijn dat we een verhuisbedrijf hebben bereid gevonden. Ook hebben we een tractor uit de familie te leen gekregen. De verkennende gesprekken met de architecten zijn gevoerd. Dit is nog niet helemaal naar tevredenheid, dus volgende week nog een derde gesprek. En we hebben zelfs nu al (4 weken voor tijd) officiële toestemming voor het plaatsen van de woonunit met huisnummer gekregen. Helemaal officieel vastgesteld door de burgemeester.

 

En dat wordt bekroond met een huisnummer; dat betekent dat het verdere avontuur zich verder zal ontplooien op Tienhovenseweg 3 B te Everdingen. Vanaf 22 september zal daar de brievenbus hangen en is er post welkom. Bij deze dus direct een adreswijzigingsbericht!