De voortgang van het bouwproces, beter gezegd op dit moment ‘het inkoopproces’.

 

Op dit moment (eind sept 2020) hebben we net te horen gekregen dat het bezwaarschrift van de buurman ongegrond is verklaard. En kunnen we dus weer verder vooruit.

Als eerste stap betekent het dat we een tweede deel hypotheek moeten vragen. Dat betekent we opnieuw de mallemolen krijgen van een aanvraag. Veel is wel al duidelijk, alleen is het natuurlijk wel een administratieve klus. Waarbij bijvoorbeeld ook een taxatie rapport moet worden opgemaakt.

En dan de voortgang tot het bouwproces oftewel dus het inkoopproces. En ja.. laat dat maar over aan Jorrit. Het is zijn eigen vak, dus hij is er redelijk mee in z’n element. Maar wat zijn we dan aan het doen? Het wordt vaak gevraagd dus bij deze een poging om het uit te leggen.

Als eerste hebben we besloten om te werken met 5 losse pakketten. Dat betekent dat we leveranciers zoeken die 1) ons dak willen leveren 2) onze kozijnen en glazen deuren en vliesgevel 3) alle buitenwanden en verdiepingsvloer 4) stalen spanten 5) fundering. En op dit moment dus deze 5 pakketten contracteren bij leveranciers die hier experts zijn. We hadden dus eerst gekeken om te werken van de fundering tot het dak. Dus aan de slag bij de eerst volgende stap na het heien. Alleen toen we in die volgorde bezig waren, kwamen we erachter dat dat niet werkend is. Omdat bijvoorbeeld de houtleverancier dan kiest voor een bepaalde plaat waar de dak leverancier niet mee akkoord is. Dus dan zou je weer extra materiaal moeten gebruiken om dat op te lossen. Nu werken we dus andersom; van het dak terug naar de fundering.

Op dit moment hebben we offertes binnen van het dak en de kozijnen en de glazen achtergevel. Dit gaat voorspoedig qua aanleveren en valt niet tegen qua levertijden. Alleen ja die prijs... daar moet je al inkoper altijd over onderhandelen... En loopt de aanleverperiode voor de houten wanden en de verdiepingsvloer. Als dat rond is, dan gaan we door naar de fundering. Elke partij heeft veelal 2 weken om een offerte te maken. Daarna wordt er een nieuw programma van eisen (PvE) geschreven voor het volgende onderdeel door Jorrit en heeft de volgende partij ook 2-3 weken.

Er zijn ook nog een paar partijen die een volledige aanbieding gaan doen. We zijn heel benieuwd wat er uiteindelijk allemaal uit komt! En in de tussentijd voeren we nog overleg met ons bouwkundig advies team: Erik en Roel.

En straks moeten alle tekeningen ook nog gekeurd worden bij de gemeente. Dus we nemen gewoon de tijd voor het proces want iedereen is zo weer een weekje aan het denken/ overleggen voordat we weer verder kunnen. Los hiervan moet natuurlijk ook nog alles binnen worden aangekocht. Te denken valt aan de balustrade, al het leidingwerk, afwerkingen en de invulling van de badkamers en de keukens etc.

Maar wanneer we echt definitief gaan starten blijft nog steeds de vraag. Een hypotheek regelen en alle leveranciers gecontracteerd hebben, daarna kunnen we beginnen.

Ondertussen is wel de riolering aangelegd tot aan het huis door Jorrit. Altijd fijn als we iets in het ‘echt’ kunnen doen. Dus dat is dan ook maar alvast gedaan. We willen graag meer doen, maar dat is toch niet echt mogelijk.